Dziecko zaczyna już odróżniać głoski s, z, c od ich miękkich odpowiedników. Pod koniec 4 roku życia, a czasem wcześniej pojawia się głoska r, która była zastępowana dotąd przez j lub l. Omawiany okres pokrywa się z pobytem dziecka w przedszkolu. Wymowę dziecka wstępującego do przedszkola charakteryzuje już duża umiejętność odtwarzania wszystkich elementów słowa. Dziecko trzyletnie potrafi się już porozumieć z dorosłymi, chociaż mowa jego nie jest ukształtowana pod względem dźwiękowym, tak jak np. 6-latka. A więc dziecko 3-letnie powinno już wymawiać wszystkie samogłoski, tak ustne jak i nosowe, chociaż w jego mowie mogą występować odstępstwa, np. zamiana głosek: a-o, e-a. Powinno również wymawiać spółgłoski wargowe: twarde i zmiękczone, wargowo – zębowe: twarde i zmiękczone, środkowojęzykowe, tylnojęzykowe, przedniojęzykowo-zębowe, przedniojęzykowo – dziąsłowe, półsamogłoski. W tym wieku mogą się już pojawiać głoski przedniojęzykowo – zębowe.
Wymowa dziecka 4-letniego będzie się różniła już pod względem dźwiękowym. Utrwalają się takie głoski jak s, z, c, dziecko nie powinno już wymawiać ich jak ś, ź, ć. Pojawia się głoska r, choć jej opóźnienie nie powinno jeszcze niepokoić. Grupy spółgłoskowe, choć lepiej brzmiące niż poprzednio, są jeszcze jednak upraszczane.
Mowa 5-latka jest już w zasadzie zrozumiała. Głoska r powinna być już wymawiana, ale często pojawia się dopiero w tym okresie. Grupy spółgłoskowe jeszcze są upraszczane, zarówno w nagłosie wyrazu, jak i w śródgłosie.
U 6-latków mowa powinna już być opanowana pod względem dźwiękowym
Logopeda Myślenice