Wielki postęp w rozwoju mowy, przypadający na ten okres, wynika przede wszystkim z poszerzenia kręgu doświadczeń. Dzięki wzrastającej sprawności motorycznej, a zwłaszcza lokomocyjnej, dziecko nie jest już skazane na bierny kontakt z otoczeniem, lecz samo organizuje sobie coraz to bogatsze sytuacje: zbliża się do ludzi i przedmiotów, chwyta, manipuluje, natrafia na coraz to nowe zjawiska i rzeczy – a wszystko to trzeba jakoś nazwać, określić. W ten sposób mowa staje się dla dziecka – w coraz większym stopniu – narzędziem myślenia, badania, dociekania świata (eksploracja). Eksploracja odbywa się pod czujnym okiem dorosłych i z ich udziałem aprobującym lub dezaprobującym. Przyswajanie nowych skojarzeń rzeczowo – językowych możliwe jest dzięki ciągłej konfrontacji z mową otoczenia i korygowaniu przez rodziców i rodzeństwo. Przyswojenie jednowyrazowych wypowiedzi następuje między 14-15 a 18-20 miesiącem życia.
Logopeda w Myślenicach