Zadzwoń

512 624 258

Wyślij maila

neurokinesis@interia.pl

Odwiedź Nas

Kraszewskiego 20a, Myślenice

Trudności w pisaniu i czytaniu – logopeda w Myślenicach

Większość dzieci ze szkół normalnych nie ma trudności w przyswajaniu sobie umiejętności pisania i czytania, istnieje jednak pewien procent dzieci , które nie mogą opanować w pełni kodu graficznego, mylą litery i nie mogą zapamiętać trwale nazw poszczególnych liter i zasad pisowni. Dzieci mające trudności w czytaniu mają zazwyczaj kłopoty z językiem polskim, nie lubią czytać , co hamuje rozwój ich słownictwa.

Struktura czynności pisania. Umiejętność pisania czyli umiejętności dokonywania transformacji ciągu fonicznego na ciąg graficzny wymaga przyswojenia sobie:

1) systemu znaków graficznych

2) zasad pisowni, służących do przedstawiania mowy dźwiękowej za pomocą znaków graficznych

Jako przyczyny zaburzeń funkcji percepcyjno- motorycznych , wywołujących u dzieci trudności w pisaniu i czytaniu, wymienia się minimalne uszkodzenia mózgu w życiu płodowym lub w czasie porodu, wrodzone zniekształcenia tych struktur mózgowych, opóźnione dojrzewanie ośrodkowego układu nerwowego itp.

Trudności w pisaniu i czytaniu można podzielić na trzy rodzaje:

1) występujące u osób z pewnymi wadami mowy; osoby te zazwyczaj piszą tak jak wymawiają

2) trudności, niezależne od wymowy , mogą występować zarówno u osób z mową prawidłową jak i wadliwą; można je nazwać dysgrafią i dysleksją właściwą, ponieważ polegają one na rozbieżnością między wymową a pismem

3) dysortografia czyli błędy ortograficzne

TRUDNOŚCI W PISANIU I CZYTANIU U OSÓB Z WADAMI MOWY

Nie wszystkie osoby z wadami mowy robią błędy w pisaniu i czytaniu. Osoby z zaburzeniami mowy pochodzenia obwodowego (dysglosie), np. z seplenieniem międzyzębowym, bocznym, z nosowaniem itp. nie mają trudności w pisaniu i czytaniu. Zniekształcona wymowa głosek nie znajduje odbicia w piśmie. Trudności te występują natomiast u osób z zaburzeniami mowy pochodzenia centralnego tzn. u dyslalików i afatyków.

TRUDNOŚCI W CZYTANIU

Polegają na tym, że:

  • wyrazy nie są czytane całe – na skutek złego mechanizmu czytania
  • opuszczane są sylaby w środku wyrazów
  • opuszczane są wyrazy, ponieważ zdania są czytane powierzchownie i tylko słowa dobrze znane są czytane poprawnie
  • przestawiane są sylaby, bo uczeń czyta całość, a potem wraca do pierwszych sylab
  • brak jest dostatecznej szybkości w czytaniu
  • wadliwy jest sposób robienia pauz w czytaniu tekstu (oddzielanie dopełnienia od czasownika), a także niewłaściwa melodia zdania oraz nieprawidłowe akcenty logiczne lub ich brak świadczą o niedostatecznym rozumieniu tekstu, spowodowanym niecałkowitym zautomatyzowaniem czynności czytania

Nasz logopeda posiada doświadczenie i pracuje z osobami z trudnościami w czytaniu i pisaniu


Rysunek poniżej prezentuje gesty ułatwiające naukę pisania:

Udostępnij wpis w social mediach

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Email
Pinterest

Inne wpisy w tej kategorii

Picture of mgr Michał Jania

mgr Michał Jania

Fizjoterapeuta, rehabilitant. Właściciel Neurokinesis

Facebook