Zadzwoń

512 624 258

Wyślij maila

neurokinesis@interia.pl

Odwiedź Nas

Kraszewskiego 20a, Myślenice

Zaburzenia komunikacji dziecka ze spektrum autyzmu – logopeda w Myślenicach

Deficyty w zakresie zdolności komunikowania się z innymi osobami dotyczą zarówno porozumiewania się werbalnego jak i pozawerbalnego. Prawidłowy rozwój umiejętności komunikowania się wymaga ich ćwiczenia w kontaktach społecznych. Zaburzenia porozumiewania się z innymi mogą być w przypadku osób autystycznych źródłem nieprawidłowego rozwoju zdolności komunikacyjnych. Konieczny jest więc trening umiejętności społecznych i komunikacyjnych.

Schopler i Mesibov jako jedną z najbardziej charakterystycznych cech autyzmu dziecięcego wymieniają zaburzenia w społecznym używaniu języka mówionego i gestów. Loveland i jego współpracownicy widzą przyczyny ograniczenia tej zdolności w zaburzeniach rozwoju umiejętności społecznych, takich jak świadomość perspektywy słuchacza komunikatu oraz zdolność adaptacji i zmiany przebiegu dialogu stosownie do otrzymanych informacji zwrotnych. W przeprowadzonym przez nich badaniu osoby z zespołem Downa potrafiły lepiej wykorzystać informacje, a także formułować bardziej rozbudowane i pełniejsze komunikaty, niż osoby z autyzmem o tym samym wieku inteligencji.

Rozwój językowy

U osób autystycznych poważnie zaburzony jest też rozwój językowy. Wiele dzieci autystycznych w ogóle nie mówi. U około połowy nigdy nie rozwija się mowa znaczeniowa. U tych, które mówią, zazwyczaj rozwój mowy następuje późno. Najbardziej charakterystyczną cechą dzieci autystycznych jest brak spontanicznego wykorzystywania mowy do komunikowania się. Nawet jeśli rozwój mowy osiąga dobry poziom, dzieci te mówią mniej niż dzieci w normie rozwojowej. Nie podejmują też prób komunikacji dla samego porozumiewania się z inną osobą. Od normy odbiega również ton ich głosu – w wypowiedzi uderza monotonia i stałość tonu – oraz rytm wypowiedzi. W wielu przypadkach mowa jest przerywana, skandowana, brakuje jej płynności.

Komunikacja pozawerbalna

Trudności dzieci autystycznych w zakresie komunikacji niewerbalnej dotyczą zarówno ekspresji, jak i zrozumienia informacji wyrażanych za pomocą gestów, mimiki, ekspresji postawy i intonacji. Mogą być one rezultatem niezdolności do budowania normalnych opartych na empatii więzi z innymi osobami.

Nasz logopeda pracuje z dziećmi ze spektrum autyzmu z zaburzeniami komunikacji

Udostępnij wpis w social mediach

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Email
Pinterest

Inne wpisy w tej kategorii

Picture of mgr Michał Jania

mgr Michał Jania

Fizjoterapeuta, rehabilitant. Właściciel Neurokinesis

Facebook