Rehabilitacja po zabiegach operacyjnych guzów mózgu

W leczeniu nowotworów OUN podstawową rolę odgrywają zabieg chirurgiczny oraz następujące po nim postępowanie usprawniające. Najczęstszymi złośliwymi guzami śródczaszkowymi są przerzuty, które stwierdza się w 25% przypadkach choroby nowotworowej.

Fizjoterapia w okresie pooperacyjnym wiąże się z wdrożeniem standardowego postępowania usprawniającego po zabiegu chirurgicznym – właściwej pielęgnacji pacjenta oraz fizjoterapii ukierunkowanej na profilaktykę ogólnoustrojową oraz funkcjonalną. Częsta zmiana ułożenia chorego powinna uwzględniać zapobieganie przykurczom mięśni i ograniczenia ruchomości stawów oraz zmniejszenie zagrożenia rozwinięcia się odleżyn. Już w pierwszej dobie po zabiegu neurochirurgicznym stosuje się ćwiczenia oddechowe wraz z ćwiczeniami efektywnego kaszlu oraz ćwiczenia przeciwzakrzepowe. Obecność ogniskowych objawów neurologicznych ogranicza czynny udział pacjenta. Dlatego wykonuje się ćwiczenia bierne kończyn niedowładnych. Wczesne uruchomienie i pionizacja zapobiegają powikłaniom, a rozpoczęcie pionizacji i nauki chodzenia po wielu tygodniach, bez wyraźnych do tego wskazań , pogarsza ostateczne wyniki usprawniania.

Wraz z poprawą stanu ogólnego oraz neurologicznego priorytetem staje się nauka czynności związanych ze zmianą pozycji w łóżku oraz pionizacja funkcjonalna. Postawione cele funkcjonalne należy realizować stosując metody neurofizjologiczne np. metodę PNF, metodę Bobath. Obecność zaburzeń równowagi oraz niezborność ruchowa są wskazaniami do zastosowania ćwiczeń równoważnych i koordynacyjnych np. zastosowania metody Frenkla oraz odpowiednio dobranych technik metody PNF. O wyborze sposobu leczenia decydują współudział pacjenta i możliwość skompensowania uszkodzenia.

Brak poprawy stanu neurologicznego warunkuje ukierunkowanie rehabilitacji na postępowanie zapobiegawcze i paliatywne, czyli ochronę przed powikłaniami w narządzie ruchu i w układzie oddechowym oraz krążeniowym. W przypadku braku możliwości odzyskania umiejętności chodzenia należy przystosować chorego do korzystania z wózka inwalidzkiego.